Activiteiten voor iemand met concentratieproblemen

Concentratieproblemen: onvoldoende aandacht voor de activiteiten

Men kan van concentratieproblemen spreken als iemand niet voldoende aandacht kan geven voor opgelegde activiteiten af te werken.

Het kan lijken alsof kinderen heel wat concentratie aan de dag kunnen brengen als zij activiteiten doen waar zij zelf voor kiezen. Het is dan ook niet mogelijk om eventuele concentratieproblemen vast te stellen aan de hand van zelf gekozen activiteiten. Men merkt pas dat er problemen met de concentratie zijn als iemand een taak moet afwerken die opgelegd werd. Om die reden kan het voor ouders overkomen als ongelooflijk nieuws als een leerkracht hen meldt dat hun kind concentratieproblemen heeft. Thuis merkt men dat het kind zich zonder probleem een ganse avond kan bezig houden met bepaalde spelletjes. Hoe kan het dan concentratieproblemen hebben? Het antwoord is eenvoudig: omdat je concentratieproblemen pas kan vaststellen als je moet werken aan iets wat je niet zelf hebt gekozen.

Activiteiten om kinderen met concentratieproblemen te helpen

Aan de hand van enkele activiteiten kan men mensen met concentratieproblemen helpen. Als een kind moeilijkheden heeft met aandacht geven, dan kan je dat kind geen ganse voormiddag doen stil zitten. Laat het kind af en toe eens bewegen. Meer en meer komen zogenaamde bewegingstussendoortjes in de klas aan bod. Dat houdt in dat men tussen twee lessen door eens een kort spelletje doet met de kinderen. Deze spelletjes kunnen zeer eenvoudig zijn en hoeven niet altijd voor rumoer in de klas te zorgen. Men kan tussendoor een liedje zingen, een dansje doen, maar net zo goed kan men de kinderen de ogen doen sluiten en een voorwerp uit de klas omschrijven waarbij de kinderen moeten raden waar het om gaat. Op die manier zijn zij eventjes volledig van de les weg geweest en kunnen zij met nieuwe concentratie aan een volgende taak beginnen.

Als je als leerkracht weet dat bepaalde kinderen in de klas problemen hebben met concentratie, dan kan je die kinderen verantwoordelijk stellen voor bijvoorbeeld het uitdelen en/of het ophalen van de schriften. Op die manier zijn zij zonder het zelf te beseffen met iets gans anders bezig en bewegen zij eventjes wat hun concentratie ten goede komt.

Een kind met concentratieproblemen moet van zichzelf leren dat het alert wordt voor de momenten waarop men de concentratie verliest. Als men dit kan, dan kan men een heel korte pauze voor zichzelf inlassen om daarna opnieuw aan de slag te gaan.

Activiteiten om je concentratie te trainen

Er zijn een aantal activiteiten die men kan doen waarbij de concentratie getraind wordt:

  • Zeg een woord of een zin en houdt dit vijf minuten vast in je hoofd. Kan je dit vijf minuten volhouden, dan probeer je de volgende keer de tijd te verlengen.
  • Tel achteruit van 100 naar 0 of zeg het alfabet achterstevoren op.
  • Bekijk een voorwerp, sluit je ogen en omschrijf het. Hoe beter dit lukt , hoe gecompliceerder je het voorwerp kan maken.
  • Schrijf ergens een getal op en ga gewoon aan het werk. Weet je na een half uur nog welk getal je hebt opgeschreven?